Ορθόδοξο Χριστιανικό Ιστολόγιο
Περιεχόμενα:
Τροφή ουράνια λοιπόν είναι η Θεία Κοινωνία. Κι όμως για πολλούς είναι στερημένη τροφή, ενώ θα έπρεπε να είναι τροφή καθημερινή, διότι είτε την αγνοούν, είτε την περιφρονούν.
Πραγματικά είναι δυστυχείς οι Χριστιανοί που στερούνται τη Θεία Κοινωνία - λιμοκτονούν εκούσια, ενώ έχουν αυτή την πλούσια τροφή δίπλα τους.
Ο Χριστιανός οφείλει να προσέρχεται τακτικά στη Θεία Λειτουργία και να κοινωνάει, προετοιμασμένος βέβαια κάθε φορά κατάλληλα (όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω), με πρωταρχική προϋπόθεση οπωσδήποτε τη Μετάνοιά του και τη συμμετοχή του στο Ιερό Μυστήριο της Εξομολόγησης, αλλά και άλλων προϋποθέσεων κατά την κρίση πάντα και τις συμβουλές του Πνευματικού του Πατέρα ο καθένας, ο οποίος είναι και ο αρμόδιος για να δώσει την ευλογία για να προσέλθει ο πιστός στη Θεία Κοινωνία και κάτω από ποιές προϋποθέσεις μπορεί να κοινωνάει συχνά, ακόμη και καθημερινά.
Η συχνή πάντως Θεία Κοινωνία είναι μεγάλη ευλογία και βοήθεια για το Χριστιανό που αγωνίζεται πνευματικά για να απαλλαγεί από τα σφάλματα και τις αδυναμίες του και να παίρνει δύναμη, διότι παίρνει το Χριστό μέσα του, βοηθώντας και την ψυχή και το σώμα του και δεν βρίσκει τόπο να μπει ο διάβολος.
Γι αυτό ο κάθε πιστός πρέπει να επιδιώκει να συμμορφώνει τη ζωή του ανάλογα, ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις που θα του θέσει ο Πνευματικός του, προκειμένου να μπορεί να προσέρχεται συχνά στο Ιερό αυτό Μυστήριο.
Το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας τελείται μέσα στην Ακολουθία της Θείας Λειτουργίας, η οποία είναι η σπουδαιότερη και τελειότερη λατρευτική εκδήλωση των Χριστιανών.
Περιεχόμενα:
- Θεία Κοινωνία
- Προετοιμασία για τη Θεία Κοινωνία
- Συχνότητα της Θείας Κοινωνίας
- Η τακτική του διαβόλου απέναντι στη Θεία Κοινωνία
----------------------------------------------------------------------------------------
Ο Αδάμ και η Εύα ζούσαν στον Παράδεισο σε κοινωνία με το Θεό, η οποία έκανε τη ζωή τους και την ευτυχία τους απερίγραπτη. Όταν όμως ήρθε η αμαρτία των πρωτοπλάστων τότε ο άνθρωπος έπαψε πια να βρίσκεται σε κοινωνία με το Θεό, χωρίστηκε από Αυτόν, με κορύφωση την έξωσή του από τον Παράδεισο.
Η κοινωνία του ανθρώπου με το Θεό αποκαταστάθηκε πάλι με την ενανθρώπιση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Το Ιερό Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (ή Θείας Κοινωνίας, ή Θείας Μετάληψης) είναι το επαναλαμβανόμενο θαύμα της μετοχής του ανθρώπου στις λυτρωτικές συνέπειες του έργου του Χριστού.
Η Θεία Ευχαριστία είναι η ζωντανή παρουσία του Χριστού στην Εκκλησία και μέσα από την τέλεση της Θείας Λειτουργίας ο Χριστός παρατείνεται εις τους αιώνες.
Το Ιερό αυτό Μυστήριο μας παραδόθηκε από τον ίδιο το Χριστό μας κατά το Μυστικό Δείπνο, όπου λαμβάνοντας τον άρτο, τον τεμάχισε και αφού ευχαρίστησε τον έδωσε στους μαθητές Του λέγοντας:
"λάβετε φάγετε· τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου"
(Κατά Ματθαίον, κεφ.26, στ.26)
και στη συνέχεια αφού πήρε το ποτήριο με το κρασί και
ευχαρίστησε, το έδωσε πάλι στους μαθητές Του λέγοντας:
"πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες· τοῦτο γάρ ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ τῆς καινῆς διαθήκης τὸ
περὶ πολλῶν ἐκχυνόμενον εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν"
(Κατά Ματθαίον, κεφ.26, στ.27-28)
Ο Ίδιος ο Χριστός δηλαδή μας παρέδωσε αυτό το Ιερό Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, λέγοντάς μας:
"Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τήν ἐμήν ἀνάμνησιν "
(Κατά Λουκάν, κεφ.22, στ.19)
Η Θεία Ευχαριστία λοιπόν είναι κατ΄αρχήν ανάμνηση του Χριστού, αλλά δεν είναι μια απλή ανάμνηση - ο ίδιος ο Χριστός είναι παρών διότι, όπως μας έχει διαβεβαιώσει, με τη Θεία Κοινωνία ενωνόμαστε μαζί Του, ερχόμαστε δηλαδή σε Κοινωνία με το Θεό και έχουμε την αιώνια Ζωή, σύμφωνα με τα λόγια Του:
"ἀμὴν
ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν μὴ φάγητε τὴν σάρκα τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου καὶ
πίητε αὐτοῦ τὸ αἷμα, οὐκ ἔχετε ζωὴν ἐν ἑαυτοῖς."
(Κατά Ιωάννην, κεφ.6, στ.53)
δηλαδή "ειλικρινά και αληθινά σας λέγω, εάν δεν φάγετε τη σάρκα του Υιού του ανθρώπου (δια του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας) και πίετε το Αίμα Του, δεν έχετε ζωή μέσα σας"
Και συνεχίζει λέγοντας:
Και συνεχίζει λέγοντας:
"ὁ τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἔχει ζωὴν αἰώνιον,
καὶ ἐγὼ ἀναστήσω αὐτὸν ἐν τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ. ἡ γὰρ σάρξ
μου ἀληθῶς ἐστι βρῶσις, καὶ τὸ αἷμά μου ἀληθῶς ἐστι πόσις."
(Κατά Ιωάννην, κεφ.6, στ.54-55)
δηλαδή "εκείνος που τρώει τη σάρκα μου (διά του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας) και πίνει το αίμα μου, έχει ζωή αιώνια κι εγώ θα τον αναστήσω ένδοξο κατά τη μεγάλη ημέρα της κρίσης. Διότι η σάρκα μου είναι αληθινή τροφή και το αίμα μου αληθινό ποτό"
>>Να σημειωθεί εδώ οτι ο Χριστός χρησιμοποίησε χρόνο ενεστώτα διαρκείας (τρώγων...πίνων) και δεν λέει π.χ. όποιος έφαγε ή ήπιε, θέλοντας να δείξει τη συνεχή μετοχή μας στη Θεία Κοινωνία
Και τέλος είπε:
>>Να σημειωθεί εδώ οτι ο Χριστός χρησιμοποίησε χρόνο ενεστώτα διαρκείας (τρώγων...πίνων) και δεν λέει π.χ. όποιος έφαγε ή ήπιε, θέλοντας να δείξει τη συνεχή μετοχή μας στη Θεία Κοινωνία
Και τέλος είπε:
"ὁ
τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἐν ἐμοὶ μένει, κἀγὼ ἐν αὐτῷ" (Κατά Ιωάννην, κεφ.6, στ.56)
δηλαδή "εκείνος που τρώει τη σάρκα μου και πίνει το αίμα μου είναι ενωμένος μαζί μου και εγώ με αυτόν"
Τροφή ουράνια λοιπόν είναι η Θεία Κοινωνία. Κι όμως για πολλούς είναι στερημένη τροφή, ενώ θα έπρεπε να είναι τροφή καθημερινή, διότι είτε την αγνοούν, είτε την περιφρονούν.
Πραγματικά είναι δυστυχείς οι Χριστιανοί που στερούνται τη Θεία Κοινωνία - λιμοκτονούν εκούσια, ενώ έχουν αυτή την πλούσια τροφή δίπλα τους.
Ο Χριστιανός οφείλει να προσέρχεται τακτικά στη Θεία Λειτουργία και να κοινωνάει, προετοιμασμένος βέβαια κάθε φορά κατάλληλα (όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω), με πρωταρχική προϋπόθεση οπωσδήποτε τη Μετάνοιά του και τη συμμετοχή του στο Ιερό Μυστήριο της Εξομολόγησης, αλλά και άλλων προϋποθέσεων κατά την κρίση πάντα και τις συμβουλές του Πνευματικού του Πατέρα ο καθένας, ο οποίος είναι και ο αρμόδιος για να δώσει την ευλογία για να προσέλθει ο πιστός στη Θεία Κοινωνία και κάτω από ποιές προϋποθέσεις μπορεί να κοινωνάει συχνά, ακόμη και καθημερινά.
Η συχνή πάντως Θεία Κοινωνία είναι μεγάλη ευλογία και βοήθεια για το Χριστιανό που αγωνίζεται πνευματικά για να απαλλαγεί από τα σφάλματα και τις αδυναμίες του και να παίρνει δύναμη, διότι παίρνει το Χριστό μέσα του, βοηθώντας και την ψυχή και το σώμα του και δεν βρίσκει τόπο να μπει ο διάβολος.
Γι αυτό ο κάθε πιστός πρέπει να επιδιώκει να συμμορφώνει τη ζωή του ανάλογα, ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις που θα του θέσει ο Πνευματικός του, προκειμένου να μπορεί να προσέρχεται συχνά στο Ιερό αυτό Μυστήριο.
Το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας τελείται μέσα στην Ακολουθία της Θείας Λειτουργίας, η οποία είναι η σπουδαιότερη και τελειότερη λατρευτική εκδήλωση των Χριστιανών.
Η Θεία Λειτουργία ξεκινάει αμέσως μετά την Ακολουθία του Όρθρου με την ευχή του Ιερέα "Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος,
νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων", ενώ η διάρκειά της είναι περίπου από μία έως μιάμιση ώρα, ενδιάμεσα της οποίας μπορεί να υπάρχει και κήρυγμα και η κορύφωσή της είναι η Θεία Κοινωνία.
Στη Θεία Λειτουργία έχουμε αναπαράσταση όλης της ζωής του Χριστού, από τη Γέννησή Του, το Κήρυγμά Του, τη Σταυρική Του θυσία και την Ανάστασή Του, όπως αναφέρεται αναλυτικά στην ενότητα των Ιερών Ακολουθιών.
Η θυσία αυτή του Κυρίου μας δεν είναι εικονική, ή συμβολική, όπως ίσως νομίζουν πολλοί, αλλά αληθινή - ο άρτος μεταβάλλεται σε πραγματικό Σώμα του Χριστού και ο οίνος σε πραγματικό Αίμα του Χριστού.
Η μεταβολή αυτή του ψωμιού και του κρασιού σε Σώμα και Αίμα Χριστού, γίνεται ακριβώς τη στιγμή όπου ο Ιερέας έχοντας πάνω στην Αγία Τράπεζα τον άρτο και τον οίνο και αφού έχει αναφέρει τους λόγους του Κυρίου "λάβετε φάγετε· τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου..." και "πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες· τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά μου..." καθώς και στη συνέχεια την ευχή "Τὰ σὰ ἐκ τῶν σῶν Σοὶ προσφέρομεν κατὰ πάντα καὶ διὰ πάντα..." προσεύχεται στη συνέχεια λέγοντας:
"Ἔτι προσφέρομέν σοι τὴν λογικὴν ταύτην καὶ ἀναίμακτον λατρείαν, καὶ παρακαλοῦμέν σε καὶ δεόμεθα καὶ ἱκετεύομεν· κατάπεμψον τὸ Πνεῦμά σου τὸ Ἅγιον ἐφ᾿ ἡμᾶς καὶ ἐπὶ τὰ προκείμενα δῶρα ταῦτα. Καὶ ποίησον τὸν μὲν ἄρτον τοῦτον τίμιον σῶμα τοῦ Χριστοῦ σου. Ἀμήν· τὸ δὲ ἐν τῷ ποτηρίῳ τούτῳ τίμιον αἷμα τοῦ Χριστοῦ σου. Ἀμήν· μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ. Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν."
Ακριβώς αυτή τη στιγμή κατέρχεται το Άγιο Πνεύμα και μεταβάλλει τον άρτο και τον οίνο σε Σώμα και Αίμα Χριστού - τότε πλέον έχουμε ολόσωμη και αισθητή την παρουσία του Θεανθρώπου Σωτήρα μας και όσοι είναι έτοιμοι να κοινωνήσουν κοινωνούν λαμβάνοντας πραγματικό Σώμα και Αίμα Κυρίου.
Για όσους άπιστους εξακολουθούν να βλέπουν μόνο ψωμί και κρασί μέσα στο Άγιο Ποτήριο, απλά να θυμίσουμε οτι δεν είναι όλα ορατά πάντα με τα μάτια του προσώπου μας, όπως αναφέραμε με το παράδειγμά μας στην αρχική ενότητα του Σκοπού της Ζωής, όπου δείξαμε οτι η ίδια η ανθρώπινη λογική είναι σε θέση να αντικρούσει τον ίδιο της τον εαυτό και κατά συνέπεια να ερμηνεύσει τα ανερμήνευτα, αρκεί μαζί με τη λογική να έχουμε και το Φως και την καθαρότητα του νου, όπως είπαμε, το οποίο μας δίδει ο Κύριός μας, όταν το επιζητήσουμε.
Η Θεία Κοινωνία, ως Ιερό Μυστήριο που είναι (ένα εκ των επτά), κατά μυστικό και μυστηριώδη τρόπο (όπως το λέει και η λέξη Μυστήριο), ανερμήνευτο για τον κοινό νου, βοηθάει τον άνθρωπο στον πνευματικό του αγώνα αλλά και στη σωματική του υγεία - είναι δηλαδή τροφή πνευματική αλλά και σωματική.
Ο τρόπος πραγματικά δεν μπορεί να εξηγηθεί ανθρώπινα, αλλά είναι φανερός από τα αποτελέσματα που λαμβάνει ο πιστός, ιδιαίτερα όταν προσέρχεται συχνά στο Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, με την ευλογία του Πνευματικού του φυσικά.
Ο Χριστός ενεργεί μέσα μας με τέτοιο τρόπο, ώστε ενισχύει την πνευματική μας προσπάθεια που κάνουμε για τη βελτίωση του εαυτού μας, την εξάλειψη των παθών μας και την απόκτηση των αρετών, όταν φυσικά έχουμε την κατάλληλη προαίρεση.
Κι έτσι, μαζί με το Χριστό που μας εμπνέει και μας καθοδηγεί όταν είναι μέσα μας πορευόμαστε με σιγουριά στο δρόμο της πνευματικής μας ανάτασης.
Οφείλουμε επίσης να γνωρίζουμε οτι εάν κοινωνάμε αναξίως, χωρίς την προαίρεση της πνευματικής μας ανύψωσης για την ένωση μας με το Χριστό μας, και απροετοίμαστοι (χωρίς μετάνοια και εξομολόγηση, χωρίς τη νηστεία, ή τον κανόνα ενδεχομένως που μας έχει ορίσει ο Πνευματικός μας κλπ) τότε η Θεία Κοινωνία ενεργεί ακριβώς αντίθετα ως φωτιά εξ ουρανού (όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω).
Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε οτι όταν κοινωνούμε είναι φυσικό να γινόμαστε ακόμη πιο μισητοί από το διάβολο (εκτός της περίπτωσης όπου αναξίως κοινωνήσαμε, οπότε μας έχει ήδη νικήσει αυτός) και κατά συνέπεια πρέπει να είμαστε άγρυπνοι για τυχόν επιθέσεις του (είτε απευθείας σε εμάς, είτε μέσω άλλων ανθρώπων και περιστάσεων, σύμφωνα με τις τακτικές που ο διάβολος χρησιμοποιεί, όπως αναφέρονται στη σχετική ενότητα εδώ), αλλά ποτέ να μην απελπιστούμε, αφού μέσα μας κατοικεί πλέον ο Χριστός, τον οποίο ο διάβολος φοβάται και τρέμει. Αυτός είναι και ένας ακόμη λόγος για τη συχνή Θεία Μετάληψη, εάν θέλουμε να νοιώθουμε την προστασία και σιγουριά που μας χαρίζει η ένωσή μας με τον Κύριός μας Ιησού Χριστό.
Να τονίσουμε ακόμη εδώ οτι όπως θα εξηγήσουμε και παρακάτω ο διάβολος σπέρνει πολλές σκέψεις (λογισμούς) στο Χριστιανό για να τον αποτρέπει από Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, πολλές εξ΄αυτών έχουν το φαινομενικό κίνητρο της δήθεν "ευλάβειας" προς το Θεό, το οποίο όμως είναι απάτη και πλάνη του σατανά.
Έτσι για παράδειγμα μας αποτρέπει από το να κοινωνούμε, βάζοντας μας τη σκέψη στο μυαλό, ανάμεσα στις πολλές άλλες, οτι δεν είμαστε άξιοι να κοινωνήσουμε διότι είμαστε αμαρτωλοί.
Όμως εμείς, θα πρέπει να αγνοήσουμε αυτή τη σκέψη του πονηρού διαβόλου και να καταφύγουμε στον Πνευματικό μας, ο οποίος θα μας οδηγήσει στη Θεία Κοινωνία, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε τα λόγια του Χριστού μας που είπε:
δηλαδή "δεν έχουν ανάγκη
από ιατρό οι υγιείς, αλλά οι πάσχοντες από ασθένεια. Δεν έχω έλθει για
να καλέσω δικαίους, αλλά αμαρτωλούς σε μετάνοια"
Όποιος πιστεύει στη σταυρική θυσία του Χριστού, αυτός πιστεύει και στη Θεία Κοινωνία και στην τιμή που μας κάνει ο Κύριος να μας προσφέρεται ο Ίδιος διαμέσου των αιώνων, δύο χιλιετηρίδες μέχρι σήμερα, κάθε μέρα.
_____________________________________________________________________________
Επιμέλεια κειμένου: Ορθόδοξο Χριστιανικό Ιστολόγιο Δρόμος Ορθοδοξίας
Βοηθητικές πηγές - Βιβλιογραφία: εδώ
Στη Θεία Λειτουργία έχουμε αναπαράσταση όλης της ζωής του Χριστού, από τη Γέννησή Του, το Κήρυγμά Του, τη Σταυρική Του θυσία και την Ανάστασή Του, όπως αναφέρεται αναλυτικά στην ενότητα των Ιερών Ακολουθιών.
Η θυσία αυτή του Κυρίου μας δεν είναι εικονική, ή συμβολική, όπως ίσως νομίζουν πολλοί, αλλά αληθινή - ο άρτος μεταβάλλεται σε πραγματικό Σώμα του Χριστού και ο οίνος σε πραγματικό Αίμα του Χριστού.
Η μεταβολή αυτή του ψωμιού και του κρασιού σε Σώμα και Αίμα Χριστού, γίνεται ακριβώς τη στιγμή όπου ο Ιερέας έχοντας πάνω στην Αγία Τράπεζα τον άρτο και τον οίνο και αφού έχει αναφέρει τους λόγους του Κυρίου "λάβετε φάγετε· τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου..." και "πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες· τοῦτο ἐστι τὸ αἷμά μου..." καθώς και στη συνέχεια την ευχή "Τὰ σὰ ἐκ τῶν σῶν Σοὶ προσφέρομεν κατὰ πάντα καὶ διὰ πάντα..." προσεύχεται στη συνέχεια λέγοντας:
"Ἔτι προσφέρομέν σοι τὴν λογικὴν ταύτην καὶ ἀναίμακτον λατρείαν, καὶ παρακαλοῦμέν σε καὶ δεόμεθα καὶ ἱκετεύομεν· κατάπεμψον τὸ Πνεῦμά σου τὸ Ἅγιον ἐφ᾿ ἡμᾶς καὶ ἐπὶ τὰ προκείμενα δῶρα ταῦτα. Καὶ ποίησον τὸν μὲν ἄρτον τοῦτον τίμιον σῶμα τοῦ Χριστοῦ σου. Ἀμήν· τὸ δὲ ἐν τῷ ποτηρίῳ τούτῳ τίμιον αἷμα τοῦ Χριστοῦ σου. Ἀμήν· μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ. Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν."
Ακριβώς αυτή τη στιγμή κατέρχεται το Άγιο Πνεύμα και μεταβάλλει τον άρτο και τον οίνο σε Σώμα και Αίμα Χριστού - τότε πλέον έχουμε ολόσωμη και αισθητή την παρουσία του Θεανθρώπου Σωτήρα μας και όσοι είναι έτοιμοι να κοινωνήσουν κοινωνούν λαμβάνοντας πραγματικό Σώμα και Αίμα Κυρίου.
Για όσους άπιστους εξακολουθούν να βλέπουν μόνο ψωμί και κρασί μέσα στο Άγιο Ποτήριο, απλά να θυμίσουμε οτι δεν είναι όλα ορατά πάντα με τα μάτια του προσώπου μας, όπως αναφέραμε με το παράδειγμά μας στην αρχική ενότητα του Σκοπού της Ζωής, όπου δείξαμε οτι η ίδια η ανθρώπινη λογική είναι σε θέση να αντικρούσει τον ίδιο της τον εαυτό και κατά συνέπεια να ερμηνεύσει τα ανερμήνευτα, αρκεί μαζί με τη λογική να έχουμε και το Φως και την καθαρότητα του νου, όπως είπαμε, το οποίο μας δίδει ο Κύριός μας, όταν το επιζητήσουμε.
Η Θεία Κοινωνία, ως Ιερό Μυστήριο που είναι (ένα εκ των επτά), κατά μυστικό και μυστηριώδη τρόπο (όπως το λέει και η λέξη Μυστήριο), ανερμήνευτο για τον κοινό νου, βοηθάει τον άνθρωπο στον πνευματικό του αγώνα αλλά και στη σωματική του υγεία - είναι δηλαδή τροφή πνευματική αλλά και σωματική.
Ο τρόπος πραγματικά δεν μπορεί να εξηγηθεί ανθρώπινα, αλλά είναι φανερός από τα αποτελέσματα που λαμβάνει ο πιστός, ιδιαίτερα όταν προσέρχεται συχνά στο Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, με την ευλογία του Πνευματικού του φυσικά.
Ο Χριστός ενεργεί μέσα μας με τέτοιο τρόπο, ώστε ενισχύει την πνευματική μας προσπάθεια που κάνουμε για τη βελτίωση του εαυτού μας, την εξάλειψη των παθών μας και την απόκτηση των αρετών, όταν φυσικά έχουμε την κατάλληλη προαίρεση.
Κι έτσι, μαζί με το Χριστό που μας εμπνέει και μας καθοδηγεί όταν είναι μέσα μας πορευόμαστε με σιγουριά στο δρόμο της πνευματικής μας ανάτασης.
Οφείλουμε επίσης να γνωρίζουμε οτι εάν κοινωνάμε αναξίως, χωρίς την προαίρεση της πνευματικής μας ανύψωσης για την ένωση μας με το Χριστό μας, και απροετοίμαστοι (χωρίς μετάνοια και εξομολόγηση, χωρίς τη νηστεία, ή τον κανόνα ενδεχομένως που μας έχει ορίσει ο Πνευματικός μας κλπ) τότε η Θεία Κοινωνία ενεργεί ακριβώς αντίθετα ως φωτιά εξ ουρανού (όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω).
Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε οτι όταν κοινωνούμε είναι φυσικό να γινόμαστε ακόμη πιο μισητοί από το διάβολο (εκτός της περίπτωσης όπου αναξίως κοινωνήσαμε, οπότε μας έχει ήδη νικήσει αυτός) και κατά συνέπεια πρέπει να είμαστε άγρυπνοι για τυχόν επιθέσεις του (είτε απευθείας σε εμάς, είτε μέσω άλλων ανθρώπων και περιστάσεων, σύμφωνα με τις τακτικές που ο διάβολος χρησιμοποιεί, όπως αναφέρονται στη σχετική ενότητα εδώ), αλλά ποτέ να μην απελπιστούμε, αφού μέσα μας κατοικεί πλέον ο Χριστός, τον οποίο ο διάβολος φοβάται και τρέμει. Αυτός είναι και ένας ακόμη λόγος για τη συχνή Θεία Μετάληψη, εάν θέλουμε να νοιώθουμε την προστασία και σιγουριά που μας χαρίζει η ένωσή μας με τον Κύριός μας Ιησού Χριστό.
Να τονίσουμε ακόμη εδώ οτι όπως θα εξηγήσουμε και παρακάτω ο διάβολος σπέρνει πολλές σκέψεις (λογισμούς) στο Χριστιανό για να τον αποτρέπει από Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, πολλές εξ΄αυτών έχουν το φαινομενικό κίνητρο της δήθεν "ευλάβειας" προς το Θεό, το οποίο όμως είναι απάτη και πλάνη του σατανά.
Έτσι για παράδειγμα μας αποτρέπει από το να κοινωνούμε, βάζοντας μας τη σκέψη στο μυαλό, ανάμεσα στις πολλές άλλες, οτι δεν είμαστε άξιοι να κοινωνήσουμε διότι είμαστε αμαρτωλοί.
Όμως εμείς, θα πρέπει να αγνοήσουμε αυτή τη σκέψη του πονηρού διαβόλου και να καταφύγουμε στον Πνευματικό μας, ο οποίος θα μας οδηγήσει στη Θεία Κοινωνία, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε τα λόγια του Χριστού μας που είπε:
"οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ὑγιαίνοντες ἰατροῦ, ἀλλ᾿ οἱ κακῶς
ἔχοντες· οὐκ ἐλήλυθα καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς
εἰς μετάνοιαν"
(Κατά Λουκάν, κεφ.5, στ.31-32)
Όποιος πιστεύει στη σταυρική θυσία του Χριστού, αυτός πιστεύει και στη Θεία Κοινωνία και στην τιμή που μας κάνει ο Κύριος να μας προσφέρεται ο Ίδιος διαμέσου των αιώνων, δύο χιλιετηρίδες μέχρι σήμερα, κάθε μέρα.
_____________________________________________________________________________
Επιμέλεια κειμένου: Ορθόδοξο Χριστιανικό Ιστολόγιο Δρόμος Ορθοδοξίας
Βοηθητικές πηγές - Βιβλιογραφία: εδώ