O άνθρωπος αγωνίζεται καθημερινά για να καλύψει διάφορες βιοτικές και άλλες ανάγκες και όλη του η ζωή είναι ένας διαρκής αγώνας. Από την ώρα που ξυπνάει μέχρι την ώρα που κοιμάται ασχολείται διαρκώς με διάφορες μέριμνες που αποσκοπούν στην κάλυψη των αναγκών που ο κάθε άνθρωπος έχει ορίσει για τον εαυτό του. Ανάλογα δηλαδή με τι έχουμε θέσει ως στόχο της ζωής μας θα είναι και οι καθημερινές μας ενέργειες και πράξεις.
Αν όμως, συνειδητοποιήσουμε οτι ο σκοπός του ανθρώπου είναι η θέωσή του και η σωτηρία της ψυχής του, τότε μήπως θα πρέπει να αλλάξουμε τη μορφή του καθημερινού μας αγώνα και να αρχίσουμε να αγωνιζόμαστε γι αυτήν την επιμέλεια της ψυχής μας, ώστε να την προετοιμάσουμε και να τη διαμορφώσουμε κατάλληλα έτσι ώστε όταν θα κλείσουμε τα γήινα μάτια μας να οδηγηθούμε κοντά στην αγκαλιά του Θεού;
Αυτός λοιπόν ο νέος αγώνας για την επιμέλεια της ψυχής μας και την ανύψωσή της προς το Θεό Πατέρα μας είναι ο λεγόμενος Πνευματικός αγώνας, στον οποίο πρέπει να γνωρίζουμε οτι έχουμε έναν και μοναδικό εχθρό που αντιτάσσεται σε κάθε τι καλό κάνουμε για τη σωτηρία της ψυχής μας και αυτός είναι ο διάβολος.
Θα αναρωτηθεί κάποιος εδώ όμως, οτι είναι παράλογο να πάψουμε να ασχολούμαστε με τις βιοτικές μέριμνες και να ασχολούμαστε μόνο με τη σωτηρία της ψυχής μας, διότι πώς θα επιβιώσουμε σε αυτή τη ζωή;
Όμως και εδώ έρχεται ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός και μας λέει:
"...μὴ οὖν μεριμνήσητε λέγοντες, τί φάγωμεν ἢ τί πίωμεν ἢ τί περιβαλώμεθα; πάντα γὰρ ταῦτα τὰ ἔθνη ἐπιζητεῖ· οἶδε γὰρ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος ὅτι χρῄζετε τούτων ἁπάντων. ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν" (Κατά Ματθαίον κεφ. 6, στ. 31-33) δηλαδή: "...μην κυριευθείτε λοιπόν ποτέ από την ανήσυχη μέριμνα λέγοντας τί θα φάμε; ή τι θα πιούμε; ή τι θα ντυθούμε, διότι οι ειδωλολάτρες (που δεν γνωρίζουν τα αιώνια αγαθά και τη στοργική πρόνοια του Θεού) επιζητούν αποκλειστικά και μόνο αυτά τα φθαρτά αγαθά - διότι ο Πατέρας σας ο Ουράνιος γνωρίζει οτι έχετε ανάγκη από όλα αυτά (και σαν πανάγαθος που είναι θα σας τα δώσει). Να ζητάτε δε κατά πρώτον τη Βασιλεία του Θεού και την αρετή που θέλει από εσάς ο Θεός (την επικράτηση του θελήματός του) και όλα αυτά τα επίγεια αγαθά θα σας δοθούν (μαζί με τα ανεκτίμητα αγαθά της Βασιλείας των Ουρανών)".
και αλλού πάλι λέει:
"καὶ περὶ ἐνδύματος τί μεριμνᾶτε; καταμάθετε τὰ κρῖνα τοῦ ἀγροῦ πῶς αὐξάνει· οὐ κοπιᾷ οὐδὲ νήθει· (Κατά Ματθαίον κεφ.6, στ.28) δηλαδή: "περί του ενδύματος γιατί φροντίζετε με τόση ανησυχία και αγωνία; Παρατηρείστε με προσοχή τα άνθη του αγρού, πώς φυτρώνουν και πώς αυξάνουν - ούτε κοπιάζουν ούτε γνέθουν".
"Εἰ δὲ τὸν χόρτον τοῦ ἀγροῦ, σήμερον ὄντα καὶ αὔριον εἰς κλίβανον βαλλόμενον, ὁ Θεὸς οὕτως ἀμφιέννυσιν, οὐ πολλῷ μᾶλλον ὑμᾶς, ὀλιγόπιστοι;" (Κατά Ματθαίον κεφ.6, στ.30) δηλαδή: "εάν ο Θεός ντύνει με τόση λαμπρότητα τα χορτάρια του αγρού, που σήμερα υπάρχουν και αύριο ρίχνονται στο φούρνο, δε θα ενδύσει πολύ περισσότερο εσάς ολιγόπιστοι;
Μας διαβεβαιώνει λοιπόν ο Χριστός οτι δεν είναι δυνατό να μας εγκαταλείψει και να σταματήσει να καλύπτει τις βιοτικές μας ανάγκες, τις οποίες γνωρίζει πολύ καλά οτι χρειαζόμαστε, ιδιαίτερα εμάς τους ανθρώπους που είμαστε το μεγαλύτερο σε αξία δημιούργημά Του. Και μάλιστα μας χαρακτηρίζει "ολιγόπιστους" θέλοντας να δείξει οτι όλα είναι θέμα πίστης δηλαδή εμπιστοσύνης (εν-πίστη) προς το Θεό Πατέρα μας.
Άρα, αν όλες μας τις μέριμνες τις αφήσουμε σε Αυτόν, υπάρχει περίπτωση να μας εγκαταλείψει; Αυτό βέβαια δε σημαίνει οτι θα πάψουμε να αγωνιζόμαστε και για τα βιοτικά αγαθά, αλλά σημαίνει οτι ο Θεός Πατέρας μας θα μας δώσει όλα εκείνα τα βιοτικά αναγκαία αγαθά (την τροφή μας, το ρουχισμό μας κλπ) ώστε να μπορούμε να αγωνιζόμαστε για τα πνευματικά αγαθά, αρκεί εμείς να έχουμε καθορίσει τις προτεραιότητες στη ζωή μας με βάση τα λόγια του Κυρίου μας (χαρακτηριστικά τονίζει ο Χριστός τη λέξη του "πρώτου", δηλαδή προτεραιότητας).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Οι προτεραιότητες στη ζωή μας:
• "ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ" (Κατά Ματθαίον κεφ. 6, στ. 33)
• "ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐν ὅλῃ τῇ καρδίᾳ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ ψυχῇ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ διανοίᾳ σου. αὕτη ἐστὶ πρώτη καὶ μεγάλη ἐντολή." (Κατά Ματθαίον κεφ. 22, στ. 37,38)
• "δευτέρα δὲ ὁμοία αὐτῇ· ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν." (Κατά Ματθαίον κεφ. 22, στ. 39)
Όταν αυτά τα έχουμε θέσει ως προτεραιότητα στη ζωή μας, τότε θα δούμε να γίνονται τα θαύματα στην καθημερινότητά μας και από εκεί που δεν το περιμένουμε, πάντα κάτι θα συμβαίνει και ο Θεός θα παρεμβαίνει και δε θα μας εγκαταλείπει, δίδοντάς μας κάθε φορά τα βασικά βιοτικά αγαθά μας για να ζήσουμε. Αυτό το ζουν οι Χριστιανοί που αγωνίζονται πραγματικά πνευματικά και δεν είναι θεωρίες.
Ο Θεός βέβαια “τὸν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπὶ πονηροὺς καὶ ἀγαθοὺς καὶ βρέχει ἐπὶ δικαίους καὶ ἀδίκους” (Κατά Ματθαίον κεφ.5, στ.45) που σημαίνει ότι αγαθά και ευεργεσίες του Θεού δέχονται όλοι οι άνθρωποι στη ζωή τους, ακόμη και στην προσωπική.
Ο Θεός τα στέλνει όλα αυτά και αναμένει από εμάς τα παιδιά Του να τα εκτιμήσουμε, να Τον ευχαριστήσουμε και να Τον δοξάσουμε για να μας δώσει ακόμη περισσότερα και μάλιστα να μας χαρίσει την αιώνια ευτυχία στη Βασιλεία των Ουρανών.
Όλοι λοιπόν δεχόμαστε ευεργεσίες στη ζωή αυτή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, αφού “ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν” (Ιωάννου Α’ κεφ.4, στ.8)
Σε ποιούς όμως θα δοθεί αυτή η αιώνια ευτυχία; “δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου” (Κατά Ματθαίον κεφ.25, στ.34)
Και αν κάποιες φορές ο Θεός μας στερεί κάποια από αυτά τα βασικά αγαθά, (περιπτώσεις πείνας, εθνικών καταστροφών κλπ), τότε αν κοιτάξουμε βαθύτερα, θα δούμε οτι είναι πάλι για το συμφέρον της ψυχής μας και αυτό, ώστε να ενδυναμωθεί η πίστη μας, την οποία ίσως κάπου χάσαμε, ώστε όταν κατόπιν ενδυναμωθούμε πνευματικά με την προσευχή μας να ξανανιώσουμε πάλι τις ευεργεσίες του Θεού προς εμάς, αλλά με πίστη προς Αυτόν και μόνο, ως Ζωοδότη των πάντων και όχι προς τον εαυτό μας.
Αν όμως δεν είναι οι προτεραιότητες μας οι προηγούμενες, αν δηλαδή δεν είναι πρώτη μας σκέψη ο Κύριος και η αγάπη μας προς αυτόν και η μελλοντική Βασιλεία Του και εάν νοιαζόμαστε για περισσότερα αγαθά και πλούτη, πλην των πραγματικά αναγκαίων, και μάλιστα εις βάρος του πλησίον μας, τότε να μην ξεχνάμε τα λόγια του Χριστού μας οτι:
• "δυσκόλως πλούσιος εἰσελεύσεται εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν" (Κατά Ματθαίον κεφ.19, στ.23)
και ακόμη να θυμόμαστε τον εξής λόγο Του:
• "Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς. ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς" (Κατά Ματθαίον κεφ. 10, στ.32,33) δηλαδή: "ο καθένας που (με πίστη και θάρρος, χωρίς να φοβάται διωγμούς) θα με ομολογήσει (σωτήρα και Θεό του) μπροστά στους ανθρώπους, θα τον ομολογήσω κι εγώ μπροστά στον Ουράνιο Πατέρα μου ως δικό μου - όποιος όμως με αρνηθεί μπροστά στους ανθρώπους, θα τον αρνηθώ κι εγώ (να τον παραδεχθώ ως δικό μου) μπροστά στον Ουράνιο Πατέρα μου"
Αυτή η ομολογία είναι που πηγάζει από την αγάπη μας προς τον Θεό Πατέρα μας, που είναι η πρώτη προτεραιότητα στη ζωή μας.
Τέλος να θυμόμαστε και τον εξής λόγο του Χριστού μας:
• "καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος" (Κατά Ματθαίον κεφ. 10, στ.38) δηλαδή "όποιος δεν παίρνει το σταυρό του (δεν παίρνει σταθερά την απόφαση να υποστεί κάθε ταλαιπωρία, ακόμη και σταυρικό θάνατο για την πίστη του σε μένα) και δεν με ακολουθεί (ως αρχηγό και υπόδειγμά του), δεν είναι άξιος για μένα."
Σταυρός είναι κάθε δυσκολία που θα αντιμετωπίζουμε στον πνευματικό μας αγώνα καθημερινά, με δεδομένο οτι έχουμε αντιμέτωπο το διάβολο και το τάγμα αυτού, τους δαίμονες, που ως αόρατοι εχθροί θα μάχονται εναντίον μας καθημερινά.
Αλλά όταν εμείς στρεφόμαστε στο Χριστό και με πίστη και προσευχή απευθυνόμαστε σε Αυτόν, σε Αυτόν που με το δικό Του Σταυρό σήκωσε όλες τις αμαρτίες του κόσμου και τις ξέπλυνε με το Τίμιο Αίμα Του, τότε αυτός ο σταυρός που εμείς θα σηκώνουμε για χάρη Του, από αγάπη προς Αυτόν, θα είναι λυτρωτικό εφόδιο για εμάς και δρόμος για τη δική μας σωτηρία.
Δηλαδή οι θλίψεις, και οι δοκιμασίες που θα επιτρέψει ο Θεός στη ζωή μας και κάθε άλλη δυσκολία που θα αντιμετωπίσουμε στον πνευματικό μας αγώνα για την καταπολέμηση των παθών μας και την απόκτηση των αρετών, θα είναι ο δικός μας σταυρός σε αυτή τη ζωή.
Πρέπει όμως να γνωρίζουμε, όπως λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας μας οτι ο Κύριος μας επιτρέπει στον καθένα μας ξεχωριστά να σηκώσουμε αυτό το σταυρό τον οποίο αντέχουμε, ο οποίος είναι μοναδικός ειδικά για εμάς προσωπικά.
Άρα θα πρέπει να τον δεχόμαστε αγόγγυστα χωρίς διαμαρτυρία και να ζητάμε από το Θεό με την προσευχή μας να μας δίνει τη δύναμη να τον αντέξουμε, αλλά με εμπιστοσύνη στο Θεό οτι αυτός ο σταυρός μας θα μας οδηγήσει στη σωτηρία μας.
Αν το ψωμί είχε φωνή, τότε πριν μπει στο φούρνο θα διαμαρτυρόταν οτι δεν αντέχει τη φωτιά. Όμως αν δεν υπήρχε το ψήσιμο, το ψωμί θα ήταν ακατάλληλο για να φαγωθεί. Έτσι πρέπει να σκεφτόμαστε κι εμείς στον πνευματικό αγώνα που επιλέγουμε να διαβούμε.
Ο πνευματικός αγώνας λοιπόν είναι η καθημερινή μάχη ενάντια στην αμαρτία, ενάντια στα Πάθη μας, (όπως αναφέρονται στη σχετική ενότητα), και ο συνεχής αόρατος πόλεμος με τις δυνάμεις του διαβόλου.
Η μάχη αυτή όμως στέφεται στο τέλος με την απόκτηση των Αρετών, οι οποίες θα μας οδηγήσουν στη Βασιλεία των Ουρανών εν ημέρα κρίσης, που είναι και ο σκοπός της παρούσας ζωής μας.
Η μετάνοια και η επιστροφή μας λοιπόν πρέπει να γίνει άμεσα, όσο ακόμη ζούμε στην παρούσα ζωή, διότι με το που κλείσουμε τα μάτια μας, η ψυχή μας θα συνεχίσει να υπάρχει, ως αθάνατη που είναι, αλλά χωρίς δυνατότητα μετάνοιας πλέον και ας φανταστεί κανείς τί θα σημαίνει τότε αιώνια δυστυχία. Με το θάνατο του σώματός μας λοιπόν λήγει και η μετάνοιά μας. Ο Χριστός όμως μας υπόσχεται τώρα το έλεός Του. Αρκεί να μετανοήσουμε με συντριβή καρδιάς και να σηκωθούμε από το βούρκο της αμαρτίας μας, στο οποίο είχαμε πέσει και ο Θεός Πατέρας μας, ως φιλεύσπλαχνος που είναι θα μας δεχθεί όπως ο πατέρας τον άσωτο υιό που επέστρεψε μετανοημένος σε αυτόν.
Αν όμως, συνειδητοποιήσουμε οτι ο σκοπός του ανθρώπου είναι η θέωσή του και η σωτηρία της ψυχής του, τότε μήπως θα πρέπει να αλλάξουμε τη μορφή του καθημερινού μας αγώνα και να αρχίσουμε να αγωνιζόμαστε γι αυτήν την επιμέλεια της ψυχής μας, ώστε να την προετοιμάσουμε και να τη διαμορφώσουμε κατάλληλα έτσι ώστε όταν θα κλείσουμε τα γήινα μάτια μας να οδηγηθούμε κοντά στην αγκαλιά του Θεού;
Αυτός λοιπόν ο νέος αγώνας για την επιμέλεια της ψυχής μας και την ανύψωσή της προς το Θεό Πατέρα μας είναι ο λεγόμενος Πνευματικός αγώνας, στον οποίο πρέπει να γνωρίζουμε οτι έχουμε έναν και μοναδικό εχθρό που αντιτάσσεται σε κάθε τι καλό κάνουμε για τη σωτηρία της ψυχής μας και αυτός είναι ο διάβολος.
Θα αναρωτηθεί κάποιος εδώ όμως, οτι είναι παράλογο να πάψουμε να ασχολούμαστε με τις βιοτικές μέριμνες και να ασχολούμαστε μόνο με τη σωτηρία της ψυχής μας, διότι πώς θα επιβιώσουμε σε αυτή τη ζωή;
Όμως και εδώ έρχεται ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός και μας λέει:
"...μὴ οὖν μεριμνήσητε λέγοντες, τί φάγωμεν ἢ τί πίωμεν ἢ τί περιβαλώμεθα; πάντα γὰρ ταῦτα τὰ ἔθνη ἐπιζητεῖ· οἶδε γὰρ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος ὅτι χρῄζετε τούτων ἁπάντων. ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν" (Κατά Ματθαίον κεφ. 6, στ. 31-33) δηλαδή: "...μην κυριευθείτε λοιπόν ποτέ από την ανήσυχη μέριμνα λέγοντας τί θα φάμε; ή τι θα πιούμε; ή τι θα ντυθούμε, διότι οι ειδωλολάτρες (που δεν γνωρίζουν τα αιώνια αγαθά και τη στοργική πρόνοια του Θεού) επιζητούν αποκλειστικά και μόνο αυτά τα φθαρτά αγαθά - διότι ο Πατέρας σας ο Ουράνιος γνωρίζει οτι έχετε ανάγκη από όλα αυτά (και σαν πανάγαθος που είναι θα σας τα δώσει). Να ζητάτε δε κατά πρώτον τη Βασιλεία του Θεού και την αρετή που θέλει από εσάς ο Θεός (την επικράτηση του θελήματός του) και όλα αυτά τα επίγεια αγαθά θα σας δοθούν (μαζί με τα ανεκτίμητα αγαθά της Βασιλείας των Ουρανών)".
και αλλού πάλι λέει:
"καὶ περὶ ἐνδύματος τί μεριμνᾶτε; καταμάθετε τὰ κρῖνα τοῦ ἀγροῦ πῶς αὐξάνει· οὐ κοπιᾷ οὐδὲ νήθει· (Κατά Ματθαίον κεφ.6, στ.28) δηλαδή: "περί του ενδύματος γιατί φροντίζετε με τόση ανησυχία και αγωνία; Παρατηρείστε με προσοχή τα άνθη του αγρού, πώς φυτρώνουν και πώς αυξάνουν - ούτε κοπιάζουν ούτε γνέθουν".
"Εἰ δὲ τὸν χόρτον τοῦ ἀγροῦ, σήμερον ὄντα καὶ αὔριον εἰς κλίβανον βαλλόμενον, ὁ Θεὸς οὕτως ἀμφιέννυσιν, οὐ πολλῷ μᾶλλον ὑμᾶς, ὀλιγόπιστοι;" (Κατά Ματθαίον κεφ.6, στ.30) δηλαδή: "εάν ο Θεός ντύνει με τόση λαμπρότητα τα χορτάρια του αγρού, που σήμερα υπάρχουν και αύριο ρίχνονται στο φούρνο, δε θα ενδύσει πολύ περισσότερο εσάς ολιγόπιστοι;
Μας διαβεβαιώνει λοιπόν ο Χριστός οτι δεν είναι δυνατό να μας εγκαταλείψει και να σταματήσει να καλύπτει τις βιοτικές μας ανάγκες, τις οποίες γνωρίζει πολύ καλά οτι χρειαζόμαστε, ιδιαίτερα εμάς τους ανθρώπους που είμαστε το μεγαλύτερο σε αξία δημιούργημά Του. Και μάλιστα μας χαρακτηρίζει "ολιγόπιστους" θέλοντας να δείξει οτι όλα είναι θέμα πίστης δηλαδή εμπιστοσύνης (εν-πίστη) προς το Θεό Πατέρα μας.
Άρα, αν όλες μας τις μέριμνες τις αφήσουμε σε Αυτόν, υπάρχει περίπτωση να μας εγκαταλείψει; Αυτό βέβαια δε σημαίνει οτι θα πάψουμε να αγωνιζόμαστε και για τα βιοτικά αγαθά, αλλά σημαίνει οτι ο Θεός Πατέρας μας θα μας δώσει όλα εκείνα τα βιοτικά αναγκαία αγαθά (την τροφή μας, το ρουχισμό μας κλπ) ώστε να μπορούμε να αγωνιζόμαστε για τα πνευματικά αγαθά, αρκεί εμείς να έχουμε καθορίσει τις προτεραιότητες στη ζωή μας με βάση τα λόγια του Κυρίου μας (χαρακτηριστικά τονίζει ο Χριστός τη λέξη του "πρώτου", δηλαδή προτεραιότητας).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Οι προτεραιότητες στη ζωή μας:
• "ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ" (Κατά Ματθαίον κεφ. 6, στ. 33)
• "ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐν ὅλῃ τῇ καρδίᾳ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ ψυχῇ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ διανοίᾳ σου. αὕτη ἐστὶ πρώτη καὶ μεγάλη ἐντολή." (Κατά Ματθαίον κεφ. 22, στ. 37,38)
• "δευτέρα δὲ ὁμοία αὐτῇ· ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν." (Κατά Ματθαίον κεφ. 22, στ. 39)
Όταν αυτά τα έχουμε θέσει ως προτεραιότητα στη ζωή μας, τότε θα δούμε να γίνονται τα θαύματα στην καθημερινότητά μας και από εκεί που δεν το περιμένουμε, πάντα κάτι θα συμβαίνει και ο Θεός θα παρεμβαίνει και δε θα μας εγκαταλείπει, δίδοντάς μας κάθε φορά τα βασικά βιοτικά αγαθά μας για να ζήσουμε. Αυτό το ζουν οι Χριστιανοί που αγωνίζονται πραγματικά πνευματικά και δεν είναι θεωρίες.
Ο Θεός βέβαια “τὸν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπὶ πονηροὺς καὶ ἀγαθοὺς καὶ βρέχει ἐπὶ δικαίους καὶ ἀδίκους” (Κατά Ματθαίον κεφ.5, στ.45) που σημαίνει ότι αγαθά και ευεργεσίες του Θεού δέχονται όλοι οι άνθρωποι στη ζωή τους, ακόμη και στην προσωπική.
Ο Θεός τα στέλνει όλα αυτά και αναμένει από εμάς τα παιδιά Του να τα εκτιμήσουμε, να Τον ευχαριστήσουμε και να Τον δοξάσουμε για να μας δώσει ακόμη περισσότερα και μάλιστα να μας χαρίσει την αιώνια ευτυχία στη Βασιλεία των Ουρανών.
Όλοι λοιπόν δεχόμαστε ευεργεσίες στη ζωή αυτή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, αφού “ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν” (Ιωάννου Α’ κεφ.4, στ.8)
Σε ποιούς όμως θα δοθεί αυτή η αιώνια ευτυχία; “δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου” (Κατά Ματθαίον κεφ.25, στ.34)
Και αν κάποιες φορές ο Θεός μας στερεί κάποια από αυτά τα βασικά αγαθά, (περιπτώσεις πείνας, εθνικών καταστροφών κλπ), τότε αν κοιτάξουμε βαθύτερα, θα δούμε οτι είναι πάλι για το συμφέρον της ψυχής μας και αυτό, ώστε να ενδυναμωθεί η πίστη μας, την οποία ίσως κάπου χάσαμε, ώστε όταν κατόπιν ενδυναμωθούμε πνευματικά με την προσευχή μας να ξανανιώσουμε πάλι τις ευεργεσίες του Θεού προς εμάς, αλλά με πίστη προς Αυτόν και μόνο, ως Ζωοδότη των πάντων και όχι προς τον εαυτό μας.
Αν όμως δεν είναι οι προτεραιότητες μας οι προηγούμενες, αν δηλαδή δεν είναι πρώτη μας σκέψη ο Κύριος και η αγάπη μας προς αυτόν και η μελλοντική Βασιλεία Του και εάν νοιαζόμαστε για περισσότερα αγαθά και πλούτη, πλην των πραγματικά αναγκαίων, και μάλιστα εις βάρος του πλησίον μας, τότε να μην ξεχνάμε τα λόγια του Χριστού μας οτι:
• "δυσκόλως πλούσιος εἰσελεύσεται εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν" (Κατά Ματθαίον κεφ.19, στ.23)
και ακόμη να θυμόμαστε τον εξής λόγο Του:
• "Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς. ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς" (Κατά Ματθαίον κεφ. 10, στ.32,33) δηλαδή: "ο καθένας που (με πίστη και θάρρος, χωρίς να φοβάται διωγμούς) θα με ομολογήσει (σωτήρα και Θεό του) μπροστά στους ανθρώπους, θα τον ομολογήσω κι εγώ μπροστά στον Ουράνιο Πατέρα μου ως δικό μου - όποιος όμως με αρνηθεί μπροστά στους ανθρώπους, θα τον αρνηθώ κι εγώ (να τον παραδεχθώ ως δικό μου) μπροστά στον Ουράνιο Πατέρα μου"
Αυτή η ομολογία είναι που πηγάζει από την αγάπη μας προς τον Θεό Πατέρα μας, που είναι η πρώτη προτεραιότητα στη ζωή μας.
Τέλος να θυμόμαστε και τον εξής λόγο του Χριστού μας:
• "καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος" (Κατά Ματθαίον κεφ. 10, στ.38) δηλαδή "όποιος δεν παίρνει το σταυρό του (δεν παίρνει σταθερά την απόφαση να υποστεί κάθε ταλαιπωρία, ακόμη και σταυρικό θάνατο για την πίστη του σε μένα) και δεν με ακολουθεί (ως αρχηγό και υπόδειγμά του), δεν είναι άξιος για μένα."
Σταυρός είναι κάθε δυσκολία που θα αντιμετωπίζουμε στον πνευματικό μας αγώνα καθημερινά, με δεδομένο οτι έχουμε αντιμέτωπο το διάβολο και το τάγμα αυτού, τους δαίμονες, που ως αόρατοι εχθροί θα μάχονται εναντίον μας καθημερινά.
Αλλά όταν εμείς στρεφόμαστε στο Χριστό και με πίστη και προσευχή απευθυνόμαστε σε Αυτόν, σε Αυτόν που με το δικό Του Σταυρό σήκωσε όλες τις αμαρτίες του κόσμου και τις ξέπλυνε με το Τίμιο Αίμα Του, τότε αυτός ο σταυρός που εμείς θα σηκώνουμε για χάρη Του, από αγάπη προς Αυτόν, θα είναι λυτρωτικό εφόδιο για εμάς και δρόμος για τη δική μας σωτηρία.
Δηλαδή οι θλίψεις, και οι δοκιμασίες που θα επιτρέψει ο Θεός στη ζωή μας και κάθε άλλη δυσκολία που θα αντιμετωπίσουμε στον πνευματικό μας αγώνα για την καταπολέμηση των παθών μας και την απόκτηση των αρετών, θα είναι ο δικός μας σταυρός σε αυτή τη ζωή.
Άρα θα πρέπει να τον δεχόμαστε αγόγγυστα χωρίς διαμαρτυρία και να ζητάμε από το Θεό με την προσευχή μας να μας δίνει τη δύναμη να τον αντέξουμε, αλλά με εμπιστοσύνη στο Θεό οτι αυτός ο σταυρός μας θα μας οδηγήσει στη σωτηρία μας.
Αν το ψωμί είχε φωνή, τότε πριν μπει στο φούρνο θα διαμαρτυρόταν οτι δεν αντέχει τη φωτιά. Όμως αν δεν υπήρχε το ψήσιμο, το ψωμί θα ήταν ακατάλληλο για να φαγωθεί. Έτσι πρέπει να σκεφτόμαστε κι εμείς στον πνευματικό αγώνα που επιλέγουμε να διαβούμε.
Ο πνευματικός αγώνας λοιπόν είναι η καθημερινή μάχη ενάντια στην αμαρτία, ενάντια στα Πάθη μας, (όπως αναφέρονται στη σχετική ενότητα), και ο συνεχής αόρατος πόλεμος με τις δυνάμεις του διαβόλου.
Η μάχη αυτή όμως στέφεται στο τέλος με την απόκτηση των Αρετών, οι οποίες θα μας οδηγήσουν στη Βασιλεία των Ουρανών εν ημέρα κρίσης, που είναι και ο σκοπός της παρούσας ζωής μας.
Η μετάνοια και η επιστροφή μας λοιπόν πρέπει να γίνει άμεσα, όσο ακόμη ζούμε στην παρούσα ζωή, διότι με το που κλείσουμε τα μάτια μας, η ψυχή μας θα συνεχίσει να υπάρχει, ως αθάνατη που είναι, αλλά χωρίς δυνατότητα μετάνοιας πλέον και ας φανταστεί κανείς τί θα σημαίνει τότε αιώνια δυστυχία. Με το θάνατο του σώματός μας λοιπόν λήγει και η μετάνοιά μας. Ο Χριστός όμως μας υπόσχεται τώρα το έλεός Του. Αρκεί να μετανοήσουμε με συντριβή καρδιάς και να σηκωθούμε από το βούρκο της αμαρτίας μας, στο οποίο είχαμε πέσει και ο Θεός Πατέρας μας, ως φιλεύσπλαχνος που είναι θα μας δεχθεί όπως ο πατέρας τον άσωτο υιό που επέστρεψε μετανοημένος σε αυτόν.